Koszyk
Kasy fiskalne 2024
Terminale Płatnicze
Kategorie
Narzędzia
Blog
Kontakt
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
TechMedia Sp. z o.o.
ul. Złota 59
00-120 Warszawa
Budynek Lumen, wejście od Emilii Plater
tel. 22 122 13 55
fax. 22 122 13 51
Oddział Siedlce:
Budynek REAL
08-110 Siedlce
ul. Brzeska 76, II piętro
tel. 25 633 66 74
fax. 25 633 66 73
Logowanie
Jak rozliczyć zakup kasy fiskalnej?
Prawo oferuje przedsiębiorcom możliwość odliczenia od podatku należnego części kosztów poniesionych w celu zakupu kasy fiskalnej. Aby móc skorzystać z tej ulgi należy spełnić określone w ustawie warunki. Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT:
Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.
Aby skorzystać z ulgi należy:
- Złożyć w odpowiednim urzędzie skarbowym pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich używania. Ważne, aby zrobić to przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania.
- Rozpocząć ewidencją z użyciem kasy w obowiązującym terminie.
- Posiadać dowód zapłaty całej kwoty za kasę rejestrującą.
Ulga przysługująca z tytułu zakupu kasy fiskalnej może zostać odliczona w deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto rejestrowanie sprzedaży i kwot podatku należnego. Można tego dokonać także w kolejnych okresach, z racji tego, że przepisy jasno nie określają końcowego terminu, po którym następuje utrata prawa do ulgi.
Skorzystać z ulgi mogą także przedsiębiorcy zwolnieni z podatku VAT. W tym celu powinni złożyć stosowny wniosek do urzędu skarbowego o chęci skorzystania z niej. Po jego rozpatrzeniu środki zostaną zwrócone na odpowiedni, podany wcześniej rachunek bankowy.
Utrata ulgi
W myśl art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, jeżeli przedsiębiorca straci prawa do używania kasy fiskalnej, będzie zobowiązany do zwrócenia otrzymanej ulgi. Doprowadzić do tego może sytuacja, gdy w ciągu trzech lat zaprzestanie korzystania z kasy lub nie zleci odpowiedniemu serwisowi wykonania obowiązkowego przeglądu technicznego w obowiązującym terminie. W Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.12.2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, zostały określone także inne zdarzenia powodujące obowiązek zwrotu ulgi:
- zaprzestanie działalności;
- likwidacja działalności w ciągu 3 lat od rozpoczęcia;
- ogłoszenie upadłości;
- sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), podczas gdy następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży;
- dokonanie odliczenia z naruszeniem warunków, takich jak: zgłoszenie liczby kas, spełnienie przez kasy określonych wymogów technicznych, kradzież lub zniszczenie kasy, terminowość odliczenia;
Ryczałt a kasa fiskalna
Przedsiębiorcy rozliczający się w formie ryczałtu są zobowiązani do prowadzenia ewidencji przychodów. Wynika to z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Podatnicy rejestrujący sprzedaż przy zastosowaniu kas fiskalnych powinni dokonywać zapisów w ewidencji na podstawie raportów dobowych, skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodów. Na odwrocie takiego raportu powinna zostać umieszczona informacja o łącznej wartości przychodów z niego wynikających, podzielonych na przychody objęte poszczególnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Istnieje także możliwość zapisywania ewidencji w formie raportów miesięcznych, również skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu. Analogicznie do raportów dziennych, na jego odwrocie powinna zostać umieszczona informacja o łącznej wartości przychodów z niego wynikających, z podziałem na przychody objęte poszczególnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ważnym jest, aby zapisów w ewidencji miesięcznej dokonać w porządku chronologicznym na podstawie dowodów księgowych do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
Czy zakup kasy fiskalnej jest kosztem uzyskania przychodu?
Według ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zakupiona kasa rejestrująca w celach podatkowych jest traktowana jako środek trwały podlegający amortyzacji jeżeli:
- jest kompletna i zdatna do użytku w dniu przyjęcia do używania;
- przewidywany okres korzystania z niej jest dłuższy niż rok;
- stanowi własność lub współwłasność podatnika;
- jest wykorzystywana przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą lub oddana do używania na podstawie umowy;
Odpisów należy dokonywać na ogólnych zasadach. Jednakże, jeśli wartość początkowa kasy jest równa lub niższa niż 3500 zł, może być ona jednorazowo zamortyzowana w miesiącu oddania do użytku lub w miesiącu następnym.
Jeżeli koszt kasy rejestrującej nie przekracza 3500 zł, istnieje także możliwość skorzystania z rozwiązania, które zakłada nie wprowadzanie jej do ewidencji środków trwałych. Wydatki poniesione na nabycie kasy są wtedy zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania jej do użytku.