Koszyk
Kasy fiskalne 2024
Terminale Płatnicze
Kategorie
Narzędzia
Blog
Kontakt
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
TechMedia Sp. z o.o.
ul. Złota 59
00-120 Warszawa
Budynek Lumen, wejście od Emilii Plater
tel. 22 122 13 55
fax. 22 122 13 51
Oddział Siedlce:
Budynek REAL
08-110 Siedlce
ul. Brzeska 76, II piętro
tel. 25 633 66 74
fax. 25 633 66 73
Logowanie
Nadchodzi kontrola ze Skarbówki!
Wraz z początkiem roku naczelnicy urzędów skarbowych zaczęli wysyłać pisma do przedsiębiorców o planowanych kontrolach w ramach tzw. nabycia sprawdzającego. Celem tych działań jest sprawdzenie, czy podatnicy wykonują wszystkie należne obowiązki względem klienta.
Nabycie sprawdzające – czego się spodziewać?
Do kontroli może dojść w miejscu, gdzie przedsiębiorca dokonuje sprzedaży towarów i usług. Nie musi to być stacjonarny lokal czy też miejsce na targowisku – kontrola może odbyć się także w mobilnym punkcie sprzedaży. Zatem każdy przedsiębiorca powinien zdawać sobie sprawę z tego, że w każdym momencie może odwiedzić go urzędnik skarbowy udający „zwykłego” klienta.
Przebieg kontroli
Kontrolujący oczywiście nie będą ujawniali swojej tożsamości podczas zakupów towarów czy też usług. Dopiero po dokonaniu zakupu zostaniesz poinformowany, że właśnie miało miejsce nabycie sprawdzające.
Po dokonaniu kontroli sprawdzający:
- okaże legitymację służbową,
- poinformuje o fakcie dokonania nabycia sprawdzającego,
- pouczy Cię o prawach i obowiązkach.
Jeżeli żadne nieprawidłowości nie zostały ujawnione, sprawdzający sporządzi notatkę służbową lub protokół.
Co z zakupionym towarem?
Po skończonej kontroli sprawdzający ma obowiązek niezwłocznie zwrócić Ci towar wraz z paragonem fiskalnym (jeśli został wydany).
Czy wiesz, że w takim przypadku Twoim obowiązkiem jest:
- przyjąć zwracany towar,
- przyjąć paragon fiskalny dokumentujący sprzedaż zwracanego towaru,
- zwrócić sprawdzającemu zapłatę, którą przyjąłeś za towar.
Towar, którego rodzaj lub szczególne właściwości uniemożliwiają dalszą jego sprzedaż, nie podlega zwrotowi. W takim przypadku sprzedany towar może pozostać w punkcie sprzedaży.
Co w przypadku zakupu usług?
W przypadku, gdy w ramach zakupu kontrolowanego usługa zostanie nabyta i wykonana, przepisy mówią jednoznacznie: wykonana usługa nie podlega zwrotowi.
Jednak w sytuacji, gdy paragon zostanie wystawiony przed dokonaniem usługi – będziesz musiał przyjąć zwrot i zwrócić przyjęte pieniądze.
Kary za brak ewidencji sprzedaży!
Pamiętaj! Jeśli należysz do grupy przedsiębiorców, którzy mają obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej, Twoim obowiązkiem jest wydawanie paragonu klientowi każdorazowo i niezwłocznie pod zakupie.
Dokonanie sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej lub niewydanie paragonu fiskalnego podlega karze grzywny za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe w kwocie od kilkuset do kilkudziesięciu milionów złotych. Kwalifikacja czynu zależy od skali uchybień.
Podstawa prawna:
- art. 94k–94x ustawy z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2021 r., poz. 422).